Πολύ πριν από τα μηνύματα στο facebook και τα tweets, οι χρήστες του Ιντερνετ επικοινωνούσαν μέσω e-mail. Η ηλεκτρονική αλληλογραφία έφερε επανάσταση στην επικοινωνία: αν παλιά χρειάζονταν ημέρες για να φτάσει ένα γράμμα στον προορισμό του, σήμερα απαιτούνται ελάχιστα δευτερόλεπτα.
Υπάρχει, όμως, και η σκοτεινή πλευρά του e-mail: η ανεπιθύμητη αλληλογραφία ή spam. Με τον όρο αυτό αναφερόμαστε στη μαζική αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων σε παραλήπτες που ουδέποτε έδωσαν τη συγκατάθεσή τους. Το spam συνήθως έχει «ενημερωτικό» ή διαφημιστικό περιεχόμενο που αφορά προϊόντα ή υπηρεσίες – συχνά πλαστά και ελεγχόμενης αξιοπιστίας.
Το κακό που προξενεί είναι διπλό: όχι μόνο μας κάνει να χάνουμε ατελείωτες ώρες για να τα διαγράφουμε, αλλά μπορεί να γίνουν όχημα εισβολής στον υπολογιστή μας από επιτήδειους. Αν ο χρήστης κάνει κλικ στους συνδέσμους που περιλαμβάνονται σε κακόβουλα e-mails, οδηγείται σε έναν ιστότοπο ο οποίος μολύνει τον υπολογιστή του. Το ίδιο συμβαίνει αν ανοίξει συνημμένα αρχεία. Βασικός κανόνας: δεν ανοίγουμε ποτέ μηνύματα από αποστολείς που δεν γνωρίζουμε.
Πώς να προστατευτείτε ;
Για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο, ελέγξτε αν η διεύθυνση του e-mail σας είναι ορατή, πληκτρολογώντας τη σε μια μηχανή αναζήτησης, όπως το Google. Εάν εντοπίσετε το e-mail σε οποιοδήποτε σάιτ, ζητήστε από τον διαχειριστή του να το αφαιρέσει.
Για καλό και για κακό, δημιουργήστε δύο διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Εχετε την πρώτη για προσωπική χρήση (επικοινωνία με φίλους, συναδέλφους κ.ά.) και τη δεύτερη για δημόσια χρήση (εγγραφή σε newsletter, σχόλια σε μπλογκ και φόρουμ κ.λπ.).
Μην ανοίγετε ποτέ τα μηνύματα spam. Συχνά περιλαμβάνουν τα λεγόμενα «web beacons», που επιτρέπουν στους επιτήδειους να βλέπουν ποιοι χρήστες άνοιξαν το μήνυμα. Ακόμη, όμως, κι αν τα ανοίξετε, μην απαντήσετε ποτέ στα μηνύματα αυτά. Το μόνο που θα καταφέρετε είναι να επιβεβαιώσετε ότι η ηλεκτρονική σας διεύθυνση είναι έγκυρη και ότι τα spam παραδίδονται… επιτυχώς. Σε καμία περίπτωση μην πατήσετε στα λινκ και μην ανοίξετε τα συνημμένα αρχεία που περιέχονται σε e-mail άγνωστου αποστολέα. Το πιθανότερο είναι ότι πρόκειται για παγίδα.
Τα φίλτρα. Μια καλή λύση είναι να βάλετε… φίλτρο στο e-mail σας. Πολλοί πάροχοι προσφέρουν δωρεάν φιλτράρισμα των ανεπιθύμητων μηνυμάτων, το οποίο εντοπίζει τα spam και τα μπλοκάρει ή τα τοποθετεί στον φάκελο με την ανεπιθύμητη αλληλογραφία.
Προσοχή στα e-mails που προέρχονται δήθεν από την τράπεζά σας και σας ζητούν να επιβεβαιώσετε τα στοιχεία του λογαριασμού σας. Πρόκειται για απάτη, καθώς η τράπεζα τα έχει ήδη και δεν πρόκειται ποτέ να σας τα ζητήσει μέσω e-mail. Τέλος, μη δίνετε τα στοιχεία του λογαριασμού σας (κωδικοί πρόσβασης κ.λπ.) ποτέ και σε κανέναν.
Πηγή : tanea.gr