Απροστάτευτα και χωρίς έλεγχο είναι 8 στα 10 παιδιά online

891

Ιδιαίτερα ανησυχητικά για τον χρόνο και τον τρόπο που χρησιµοποιούν οι µαθητές το Ίντερνετ είναι τα ευρήµατα έρευνας

Ακολουθήστε μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Συμμετέχετε στο γκρουπ μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Κριτική στην σελίδα Ασφάλεια στο διαδίκτυο

Ποιοί είμαστε

Την ανάγκη της άµεσης επιµόρφωσης τόσο των µαθητών όσο και των γονιών τους για θέµατα που αφορούν την ασφαλή χρήση του ∆ιαδικτύου αναδεικνύουν τα ευρήµατα της έρευνας που πραγµατοποίησε το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς ∆ιαδικτύου. Η έρευνα αποκάλυψε ανησυχητικά στοιχεία, από τα οποία προκύπτει ότι η πλειονότητα των παιδιών εκτίθεται συστηµατικά στους διαδικτυακούς κινδύνους που παραµονεύουν, ενώ οι περισσότεροι γονείς είτε δεν γνωρίζουν τα µέτρα προστασίας που µπορούν να λάβουν είτε αδιαφορούν για τον τρόπο µε τον οποίον οι µαθητές σερφάρουν στο Ιντερνετ

Το εύρηµα της έρευνας που προβληµατίζει περισσότερο είναι αυτό που δείχνει ότι το 70% των µαθητών δηµιουργεί λογαριασµό σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο πριν από την επιτρεπόµενη ηλικία των 13 ετών. Το 36% από αυτούς το έκαναν χωρίς τη συγκατάθεση των γονιών τους και ένα ποσοστό που πλησιάζει το 20% δεν γνωρίζει πώς να αναφέρει κάτι που τους ενόχλησε. Πρόκειται για µεγάλα ποσοστά που, ωστόσο, δεν µπορούν να προκαλέσουν έκπληξη αν συνδυαστούν µε κάποια από τα υπόλοιπα ευρήµατα

Για παράδειγµα, το 40% των παιδιών έχει πάρει το πρώτο του κινητό στην ηλικία των 10-12 ετών, ενώ το 23% έχει πάρει κινητό πριν καν κλείσει τα δέκα. Αποτέλεσµα είναι ότι το 73% των παιδιών µπαίνει στο Ιντερνετ από το προσωπικό τηλέφωνό του και µε ελάχιστη ή καθόλου επίβλεψη. Περισσότεροι από τους µισούς µαθητές έµαθαν µόνοι τους να χρησιµοποιούν το ∆ιαδίκτυο και µόνο το 4% είχε καθοδήγηση από κάποιον εκπαιδευτικό. Επιπλέον, οι γονείς είναι µακριά από αυτήν τη διαδικασία εκµάθησης. Το 83% των παιδιών περιηγείται στο Ιντερνετ χωρίς επίβλεψη και περίπου οι µισοί γονείς δεν βάζουν κανένα όριο στη χρήση του.

Οι επιπτώσεις της χρήσης χωρίς εκπαίδευση και επίβλεψη είναι εµφανείς: το 14% των µαθητών έχει µοιραστεί προσωπικές φωτογραφίες και το 21% έχει δεχτεί κάποιου είδους διαδικτυακή παρενόχληση. Επίσης, το 41% έχει δεχτεί αίτηµα φιλίας από κάποιον άγνωστο και το 21% έχει συναντηθεί µε άτοµο που γνώρισε στο ∆ιαδίκτυο. Οπως προκύπτει από τα στοιχεία, οι διαδικτυακοί κίνδυνοι που αντιµετωπίζουν οι µαθητές δεν προέρχονται τόσο από το Facebook, το οποίο είναι ελάχιστα δηµοφιλές σε αυτήν την ηλικιακή οµάδα, όσο από άλλες πλατφόρµες. Το 51% των παιδιών χρησιµοποιεί κυρίως το Instagram, το 40% το YouTube, το 19% το Messenger και µόλις 11% το Facebook.

Η έρευνα, η οποία έγινε µε την έγκριση του υπουργείου Παιδείας, πραγµατοποιήθηκε τον Νοέµβριο και τον ∆εκέµβριο του 2018 σε 400 σχολεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, του Ηρακλείου Κρήτης, της Πάτρας και της Λάρισας. Σε αυτήν συµµετείχαν 14.000 µαθητές ηλικίας από 10 έως 17 ετών, οι οποίοι συµπλήρωσαν ανώνυµο online ερωτηµατολόγιο κατά τη διάρκεια του µαθήµατος της Πληροφορικής

1.Γενικά Συμπεράσματα:

  • Η πλειοψηφία των παιδιών (41%) ξεκινά να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο στην ηλικία των 7-8 ετών ενώ ένα 20% δηλώνει ότι ξεκίνησε τη χρήση του διαδικτύου στην πολύ μικρή ηλικία των 4-6 ετών.
  • Το κινητό τηλέφωνο είναι το κύριο μέσο πρόσβασης των παιδιών στο διαδίκτυο με ποσοστό 73%. Στην ηλικία των 10-12 ετών το 40% των παιδιών έχει ήδη αποκτήσει δικό του κινητό τηλέφωνο ενώ ένα 23% το αποκτά στην ηλικία των 8-10 ετών.
  • Το 83% των παιδιών δηλώνει ότι μπαίνει στο διαδίκτυο χωρίς την επίβλεψη των γονιών του ενώ όπως προκύπτει από τις απαντήσεις των παιδιών σχεδόν οι μισοί γονείς (43%) δεν θέτουν όρια στα παιδιά τους όσον αφορά στη χρήση του διαδικτύου.
  • Η πλειοψηφία των παιδιών (58%) δηλώνει ότι έμαθε μόνο του να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο και μόλις ένα 4% δηλώνει ότι έμαθε να το χρησιμοποιεί στο σχολείο από κάποιον εκπαιδευτικό. Παρά το γεγονός ότι δηλώνουν αυτοδίδακτα θεωρούν ότι γνωρίζουν πως να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με ασφάλεια και μόνο το 12% δηλώνει λίγο ή καθόλου ενημερωμένο.
  • Τα παιδιά χρησιμοποιούν το διαδίκτυο κυρίως για να μιλάνε με τους φίλους τους (36%), να βλέπουν ταινίες ή να ακούν μουσική (33%), να παίζουν παιχνίδια (24%)

2.Κίνδυνοι διαδικτύου:

  • Διαδικτυακή παρενόχληση προκύπτει ότι έχει δεχτεί το 21% των παιδιών εκ των οποίων η πλειοψηφία (66%) αντέδρασε αποκλείοντας αυτόν/αυτήν που τα παρενόχλησε και μόνο το 21% ενημέρωσε για το θέμα κάποιον που εμπιστεύεται.
  • Το ανησυχητικό ποσοστό του 41% των παιδιών αποδέχεται αιτήματα φιλίας από αγνώστους εκ των οποίων το 29% θέτει ως προϋπόθεση να έχει κάποιον κοινό φίλο με το πρόσωπο που του έκανε αίτημα φιλίας.
  • Το 21% των παιδιών μάλιστα δηλώνει ότι έχει συναντηθεί με κάποιον που γνώρισε διαδικτυακά και το 29% δε θεωρεί ότι με το να μιλήσει με κάποιον άγνωστο στο διαδίκτυο μπορεί να θέσει τον εαυτό του σε κίνδυνο.
  • Το 61% έχει συναντήσει ακατάλληλο/βίαιο περιεχόμενο στο διαδίκτυο. Από αυτό το ποσοστό παιδιών, το 65% το είδε τυχαία, το 21% το έψαξε για να το βρει και στο 13% το έστειλε κάποιος φίλος.
  • Το 14% των παιδιών παραδέχεται ότι έχει μοιραστεί πολύ προσωπικές φωτογραφίες στο διαδίκτυο. Μόλις το 5% δηλώνει ότι έχει πέσει θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού και το 17% ότι έχει γίνει μάρτυρας διαδικτυακού εκφοβισμού. Από τα παιδιά που δηλώνουν ότι αντιλήφθηκαν ότι κάποιος φίλος τους έχει πέσει θύμα cyberbullying το 21% αδιαφόρησε, το 35% προσπάθησε να στηρίξει το θύμα χωρίς όμως να μιλήσει  και το 44% αντέδρασε αποκαλύπτοντας το περιστατικό σε κάποιον ενήλικα που εμπιστεύεται.
  • Τα παιδιά και οι νέοι ενημερώνονται κυρίως από δημοσιεύσεις σε κοινωνικά δίκτυα (36%) και από αναρτήσεις φίλων τους (15%). Περισσότεροι από τους μισούς μάλιστα (58%) δηλώνουν ότι μπορούν να ξεχωρίσουν μια αληθινή είδηση από μια ψευδή.
  • Στην ερώτηση «σε ποιον θα απευθυνθείς στην περίπτωση που σου συμβεί κάτι διαδικτυακά» το 69% απάντησε στους γονείς μου, το 16% σε κάποιον φίλο, μόλις το 3% σε κάποιον εκπαιδευτικό και υπάρχει και ένα 12% που δηλώνει: «πουθενά. Θα τα βγάλω πέρα μόνος μου».

3.Χρονικά όρια Χρήσης του διαδικτύου:

  • Το 69% των παιδιών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το διαδίκτυο σε καθημερινή βάση.
  • Το 34% νιώθει ότι παραμελεί τις δραστηριότητές του για χάρη του διαδικτύου. Μόλις ένα 4% παραδέχεται ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα εθισμού στο διαδίκτυο ενώ ένα 20% απαντά ότι δεν ξέρει αν αντιμετωπίζει πρόβλημα εθισμού στο διαδίκτυο.
  • Το 71% των παιδιών παρακολουθεί video στο YouTube μέχρι 2 ώρες την ημέρα, 3-4 ώρες την ημέρα το 14% και περισσότερες από 4 ώρες την ημέρα το 10%.
  • Με τα κοινωνικά δίκτυα μέχρι 2 ώρες την ημέρα ασχολείται το 63% των παιδιών. 3-4 ώρες το 13% και περισσότερες από 4 ώρες το 9%. Το ποσοστό των παιδιών που ασχολούνται περισσότερες από 4 ώρες με τα κοινωνικά δίκτυα κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου φτάνει στο 15%
  • Με τα διαδικτυακά παιχνίδια μέχρι 2 ώρες σε καθημερινή βάση ασχολείται το 57%. 3-4 ώρες την ημέρα το 9% και περισσότερες από 4 ώρες το 7%. Το ποσοστό των παιδιών που παίζουν περισσότερες από 4 ώρες κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου διπλασιάζεται και φτάνει το 15%

4.Χρήση κοινωνικών δικτύων:

  • Η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών (83%) διαθέτει προφίλ σε κοινωνικό δίκτυο εκ των οποίων το 70% προκύπτει ότι ξεκινά την ενασχόληση πριν από την επιτρεπόμενη ηλικία των 13 ετών. Το 36% μάλιστα των παιδιών που διαθέτουν προφίλ σε κοινωνικά δίκτυα το άνοιξαν μόνα τους, χωρίς τη συγκατάθεση των γονιών τους. 
  • Το 18% των παιδιών που χρησιμοποιεί κοινωνικά δίκτυα δεν έχει το προφίλ του ιδιωτικό και ένα 16% δε γνωρίζει πως να αναφέρει κάποιον ή κάτι που το ενόχλησε στο διαδίκτυο.
  • Το κοινωνικό δίκτυο που χρησιμοποιούν περισσότερο τα παιδιά είναι το INSTAGRAM με ποσοστό 51% ενώ το Facebook χρησιμοποιείται μόλις από το 11% των παιδιών . Ακολουθεί το ΥouTube με 40%, to Messenger με 19%, το Viber με 17%, το Skype και το Snapchat με 11%.
Με 23 Χρόνια εμπειρία στο διαδίκτυο , γνωρίζω και τα καλά και τα κακά του διαδικτύου και μανιακός με την τεχνολογία , κατασκευές ιστοσελίδων , φιλοξενια ιστοσελίδων . Πολυετή εμπειρία πάνω στην ασφάλεια του Διαδικτύου και ειδικά στα Social Media . Εργάζομαι πάνω σε Ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις , Συστήματα Πυρανίχνευσης , Συστήματα Parking , Φωτισμούς ασφαλείας , Hotel Access , Συναγερμούς . Στον ελεύθερο μου χρόνο ασχολούμαι με την μεγάλη μου αγάπη τον Προσκοπισμό . Είμαι βαθμοφόρος - στέλεχος του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων και έχω καθήκοντα Υπαρχηγού Συστήματος στο 5ο Σύστημα Προσκόπων Βέροιας ( Www.Proskopoi.Gr ) ο οποίος Προσκοπισμός είναι μια εθελοντική, πολιτική , μη κομματική, παιδαγωγική κίνηση για νέους ανθρώπους, ανοικτή σε όλους χωρίς διακρίσεις που ιδρύθηκε στην Ελλάδα το 1910 , έχοντας αυτή τη στιγμή πάνω από 25,000 ενεργά μέλη σε 350 γειτονιές σε ολόκληρη την Ελλάδα . Συστάθηκε με το Νόμο 1066/1917 και αποτελεί Ίδρυμα Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) . Έχει χαρακτήρα κοινωφελή μη κερδοσκοπικό και εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας , Έρευνας και Θρησκευμάτων . Αποστολή του Προσκοπισμού είναι να συμβάλλει στη διαπαιδαγώγηση των νέων μέσω ενός συστήματος Αξιών και να βοηθήσει στην οικοδόμηση ενός καλύτερου κόσμου, όπου οι άνθρωποι ολοκληρώνονται ως άτομα και διαδραματίζουν έναν εποικοδομητικό ρόλο στην κοινωνία .