Η ψυχολογία στη διάδοση των ψευδών ειδήσεων

1404

Πολλά άρθρα έχουν γραφτεί με κατευθυντήριες οδηγίες για το πως μπορεί κάποιος να ξεχωρίσει μια ψευδή είδηση από μια αληθινή.

Ακολουθήστε μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Συμμετέχετε στο γκρουπ μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Κριτική στην σελίδα Ασφάλεια στο διαδίκτυο

Ποιοί είμαστε

Πολλά άρθρα έχουν γραφτεί με κατευθυντήριες οδηγίες για το πως μπορεί κάποιος να ξεχωρίσει μια ψευδή είδηση από μια αληθινή.

Οδηγίες όπως.

  • Κοιτάξτε αν το άρθρο έχει ονοματεπώνυμο συντάκτη.
  • Αν αυτό που διαβάζετε έχει δημοσιοποιηθεί και σε γνωστά ειδησεογραφικά μέσα.
  • Αν το κείμενο έχει ορθογραφικά λάθη.
  • Αν το κείμενο παραπέμπει σε πηγές και στοιχεία.
  • Να ανατρέχετε σε σελίδες που κάνουν διασταύρωση των ισχυρισμών.

Εντάξει αυτό το τελευταίο κρύβει και ένα κίνδυνο, αν και ασχολούμαι πολλά χρόνια με την αναγνώριση ψευδών ειδήσεων δεν με συμφέρει αυτό που γράφω και ίσως να μην συμφέρει και τη παρούσα ιστοσελίδα η οποία μου έδωσε βήμα και χώρο, αλλά δεν παύει να είναι μια μεγάλη αλήθεια. Αν εμπιστευθείτε τυφλά τέτοιες σελίδες μπορεί να γίνετε υποχείρια άλλων πρακτικών και τότε, ποιος θα σας φυλάει από τους φύλακες;

Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα κάνουν λάθος σε περιπτώσεις χάλκευσης μιας είδησης , για παράδειγμα , να χρησιμοποιείται μια παρελθοντική φωτογραφία από κάποιο γεγονός και να στηθεί μια ψευδή ιστορία στο τώρα.

Σε περιπτώσεις όμως που χρήζουν ερμηνείας και δεν αποτελούν ξεκάθαρη ψευδή είδηση, τότε, δεν θα πρέπει να αποκλείσουμε και την περίπτωση οι σελίδες αυτές (εκμεταλλευόμενες το όνομά τους και τη φήμη τους) να προσπαθούν να περάσουν μία οποιαδήποτε γραμμή.

Πίσω από τις ψευδείς ειδήσεις κρύβονται δύο παγίδες, προπαγάνδα και προσέλκυση αναγνωστών.

Οι άνθρωποι πολλές φορές έχουν την τάση να κοινοποιούν ιστορίες που θέλουν να είναι αληθινές ικανοποιώντας με αυτό τον τρόπο τον εσωτερικό τους ψυχισμό και τις πεποιθήσεις, είναι ένα είδος ταυτότητας.

Ακόμα και μεγάλες ειδησεογραφικές ιστοσελίδες χρησιμοποιούν τραβηκτικούς τίτλους που πολλές φορές δεν έχουν καμία σχέση με το περιεχόμενο του άρθρου. Πίσω από αυτές τις πρακτικές κρύβεται μια ολόκληρη βιομηχανία με τους συντάκτες τέτοιων άρθρων να πατάνε επάνω σε μοτίβα χειραγώγησης που βασίζονται αποκλειστικά επάνω στο συναίσθημα αδιαφορώντας για την αλήθεια. Ο θυμός παίζει μεγάλο ρόλο στην εξάπλωση τέτοιων ανυπόστατων άρθρων.

Απλοποιούν τα πράγματα για να ικανοποιήσουν τα ένστικτα των αναγνωστών, ένστικτα που προσελκύονται από τους τίτλους. Μειώνουν ακόμα και επιστημονικές έρευνες που χρειάστηκαν χρόνια για να ολοκληρωθούν ή και που ακόμα εξελίσσονται και τις αναγάγουν σε ελαφρές ιστοριούλες επιδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο μια ανήθικη συμπεριφορά.

Οι αναγνώστες βλέποντας χιλιάδες κόσμου να έχουν κοινοποιήσει ένα τέτοιο viral άρθρο θεωρούν ότι κάτι σημαντικό συμβαίνει και κάνουν ακριβώς το ίδιο δίχως να το ελέγξουν βοηθώντας έτσι στην περαιτέρω διάδοση του. Αυτός είναι και ο αρχικός στόχος, να φτάσει το άρθρο όσο πιο μακριά μπορεί.

Δεν ενδιαφέρονται για την αλήθεια, ποιος νοιάζεται για την αλήθεια αν ο τίτλος είναι καλός;