Αρχική » Internet » Clickbait : Η μεγάλη πληγή του διαδικτύου

Clickbait : Η μεγάλη πληγή του διαδικτύου

clickbaitΟ όρος δεν είναι πολύ γνωστός στην Ελλάδα, αν και πρόκειται για τον σημαντικότερο στο διαδίκτυο!Τι είναι λοιπόν το Clickbait;

Ακολουθήστε μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Συμμετέχετε στο γκρουπ μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Τα τελευταία χρόνια που το ίντερνετ κυριαρχεί στον τομέα της ενημέρωσης, έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο του «κλικ με το ζόρι». Έτσι ορίζεται ο τρόπος που κάποια site προσπαθούν να τραβήξουν από τα μαλλιά τον αναγνώστη για να κάνει το πολυπόθητο κλικ στο σύνδεσμο που θα του πετάξουν στα μούτρα. Όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό, στο 101% 99% των περιπτώσεων η τελική είδηση είναι μία μεγαλοπρεπέστατη βλακεία , για να μην την χαρακτηρισουμε χειρότερα , που απλώς σε ξεγέλασε.

 

Bait σημαίνει δόλωμα

Clickbait είναι ένας υποτιμητικός όρος, που περιγράφει το περιεχόμενο ιστοσελίδων, που έχει στόχο την αποκόμιση κερδών από την online διαφήμιση, σε βάρος της ποιότητας ή της ακρίβειας του άρθρου, στηριζόμενη σε τίτλους εντυπωσιασμού, ώστε να προσελκύσει κλικς και στη συνέχεια να ενθαρρύνει την προώθηση του περιεχομένου στα κοινωνικά δίκτυα (facebook, twitter κλπ).

Οι επικεφαλίδες των Clickbait άρθρων στοχεύουν στο να εκμεταλλευτούν το «χάσμα περιέργειας», παρέχοντας στον τίτλο πληροφορίες αρκετές για να κινήσουν την περιέργεια του αναγνώστη, αλλά όχι αρκετές για να ικανοποιήσουν την περιέργειά του, αν δεν κάνει κλικ στον σύνδεσμο (link) που οδηγεί στο περιεχόμενο.

Ο πρώτος διδάξας….

Το clickbait γιγαντώθηκε ως πρακτική, από την εταιρεία Taboola, μια hi-tech εταιρεία ψηφιακής διαφήμισης, που ιδρύθηκε στο Ισραήλ από τον Adam Singolda, ο οποίος διετέλεσε επί 7 έτη, αξιωματικός της επίλεκτης μονάδας κρυπτογραφίας του Ισραηλινού στρατού.

….και οι Έλληνες μαθητές

Untitled-2

Στην Ελλάδα γνωρίζει τεράστια άνθηση, από χιλιάδες blogs και sites, με πρωτοπόρο του είδους το blog tromaktiko -το οποίο δείχνει πλέον σημάδια κόπωσης- το οποίο στη συνέχεια ξεπέρασε  το makeleio, του οποίου τις επιδόσεις στο Clickbait ξεπέρασε το voicenews, που είναι το Ν.1 Clickbait site, χάρη στην τηλεοπτική του προώθηση από τον ιδιοκτήτη του, ενώ υπάρχουν χιλιάδες άλλα sites και blogs clickbait με χαρακτηριστικότερο όλων το Volcanotimes της υποτιθέμενης (;) Μαρκέλας Τουφεξή, που ξεπέρασε ακόμη και τον Adam Singolda στους εντυπωσιακούς απατηλούς τίτλους !

Untitled-1

H εικόνα στην αρχή του άρθρου, είναι από το volcanotimes του οποίου οι τίτλοι είναι πάντα τόσο εντυπωσιακά απατηλοί !

Untitled-2 (1)

Τα clickbait sites δεν ταυτίζονται με τα sites με μούφες, ψεύτικες ειδήσεις κ.λ.π. Το clickbait μπορεί να το εφαρμόζουν όλοι, ακόμη κι αν έχουν μόνο αξιόπιστες σοβαρές ειδήσεις. Αναφέρεται μόνο στον τρόπο, που φέρνεις τον «πελάτη» στο μαγαζί σου. Για παράδειγμα κάποια σελιδα δεν βάζει τίτλους-δόλωμα , ενώ κάποια άλλη χρησιμοποιεί το κόλπο. Το clickbait είναι μια τάση της δημοσιογραφίας, που θα κερδίζει συνεχώς έδαφος, καθώς ακόμη και οι σοβαρότερες εφημερίδες, άρχισαν να πληρώνουν τον αρθρογράφο με βάση τα κλικ που θα φέρει.

Όσο ο κόσμος θα κάνει κλικ σε τίτλους «ΜΑΣ ΤΑ ΚΡΥΒΟΥΝ ΤΑ ΚΑΝΑΛΙΑ». «ΘΑ ΠΑΘΕΤΕ ΣΟΚ» κλπ, τόσο θα υποκύπτουν στον πειρασμό και αξιόπιστα ΜΜΕ. Αλλιώς θα χάνουν πελάτες και χρήμα. Ο πελάτης καθορίζει πού θα πάει το πράγμα.

Στην Ελλάδα, η πρακτική έχει τεράστιο αντίκρυσμα και θα υποκύψουμε όλοι, αλλιώς δεν θα μας διαβάζει κανείς. Δεν είναι τυχαίο ότι καποιες σελιδες, που είναι εξωφρενικά clickbait (όλοι του οι τίτλοι λένε «ΣΟΚ» κλπ), είναι στα πρώτα 20 σάιτς σε επισκεψιμότητα, ενώ αν ήταν εφημερίδα (όπου πληρώνεις) δεν θα πουλούσε ούτε 100 φύλλα. Στο διαδίκτυο όμως, έχει πάνω από 500.000 επισκέψεις την ημέρα, αν και είναι εξωφρενικά γελοίο σάιτ χωρίς καμία, μα ούτε μία , χρήσιμη είδηση, παρά μόνο «πιασάρικα» θέματα, πλασσαρισμένα με πομπώδεις τίτλους-δόλωμα. Αυτό το επέλεξε ο ιδιοκτήτης του site επειδή ο καημός του δεν είναι να ενημερώσει, αλλά να βγάλει λεφτά.

Αυτά θέλει ο κόσμος….δύσκολοι καιροί για σοβαρή αρθρογραφία.

Κυνηγοί του κλικ και πώς το ελληνικό ίντερνετ προσπαθεί να ξεγελάσει τον αναγνώστη με σκουπιδοάρθρα

Μέσα σε όλη αυτή τη «σαβούρα» που τρώμε επί καθημερινής βάσης από τις σκουπιδοσελίδες υπάρχουν και ότι έχουμε αναφέρει πιο πάνω . Σκουπιδοσελιδες επίσης που με πιασιάρικους τίτλους σαν τους παραπάνω έχουν σκοπό το Like-farming. Ψέματα και φωτογραφίες που έχουν σκοπό να αποσπάσουν likes στο facebook και να σε κάνουν οπαδό σε μια σελίδα και μόλις αποκτήσουν αρκετές χιλιάδες οπαδούς, αυτές οι σελίδες προσπαθούν να ξεγελάσουν τους αναγνώστες τους για οικονομικό όφελος προωθώντας κάποιο προϊόν (συνήθως άχρηστο) ή κέρδη από διαφημίσεις (τα κέρδη από τις διαφημίσεις δεν είναι κάτι επιλήψιμο αλλά η πρακτική like-farming είναι) και πολλές από αυτές τις σελίδες αφού μαζέψουν αρκετές χιλιάδες μέλη πωλούνται σε τρίτους.

Δες τους προβληματισμούς της δημοσιογραφικής κοινότητας για το Clickbait στο ενδιαφέρον άρθρο του BBC Clickbait: The changing face of online journalism

 

Φώτης Μακρίδης – Makpress

ΜΗΝ ΞΕΧΑΣΕΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mια κρυφή και άγνωστη απάτη στο Facebook

Σκουπιδοσελίδες στο Facebook και κυνηγοί του κλικ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ τον Οδηγό επιβίωσης από τις φάρσες στο ίντερνετ

Πώς μπορείτε να ξεχωρίσετε στο διαδίκτυο το αξιόπιστο δημοσίευμα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΜΟΡΦΗ ΑΠΑΤΗΣ

Ποιοι Είμαστε

Τα τελευταία άρθρα μας πατώντας ΕΔΩ

Ακολουθηστε μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Συμμετέχετε στην ομάδα μας πατώντας ΕΔΩ

Επικοινωνία με την σελίδα μας πατώντας ΕΔΩ

Ακολουθήστε μας στο Twitter πατώντας ΕΔΩ

Συμμετοχή στην κοινότητα μας στο Google+ πατώντας ΕΔΩ

Αρθρογράφος Ευτύχιος Αστανάστας

Δείτε επίσης

Έφηβοι και μεταμεσονύκτιο σερφάρισμα στο διαδίκτυο

Όχι δεν κοιμάται, κάνει vamping . Κόκκινα μάτια, ατονία και έντονη υπνηλία για τον έφηβο σας, …