Βάλτε τέλος στις σκουπιδοσελίδες που κυκλοφορούν στο Facebook

1652

Όλοι την πατήσαμε στο παρελθόν και άλλοι θα μπορούσαν να “ψαρώσουν” στο μέλλον. Μήπως ήρθε η ώρα λοιπόν να γίνουμε πιο προσεκτικοί;

Ακολουθήστε μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Συμμετέχετε στο γκρουπ μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Πόσες φορές σας έχει τύχει να λάβετε ένα μήνυμα η να δείτε στο ίντερνετ ένα δημοσίευμα που πραγματικά σας θορύβησε και ανταποκριθήκατε στην προτροπή του δημιουργού του να το διαβιβάσετε σε όσο το δυνατόν περισσότερους μπορείτε; Κι όμως, με λίγη ψυχραιμία θα μπορούσατε να αναγνωρίσετε την φάρσα

Το φαινόμενο ότι στο ιντερνέτ μπορεί να γράψει ο καθένας ό,τι θέλει και να το παρουσιάσει ως «αξιόπιστη είδηση-πληροφορία» δεν είναι κάτι καινούριο, το ξέρουμε. Οι μέρες είναι δύσκολες και φορτισμένες. Γι’ αυτό, όσο θα περνάει ο καιρός, το φαινόμενο θα γιγαντώνεται.H πρόσφατη έρευνα  δείχνει ότι ένας μεγάλος αριθμός χρηστών αδυνατεί να ξεχωρίσει τις πραγματικές ειδήσεις

Τα τελευταία χρόνια που το ίντερνετ κυριαρχεί στον τομέα της ενημέρωσης, έχει παρατηρηθεί και το φαινόμενο του «κλικ με το ζόρι». Έτσι ορίζεται ο τρόπος που κάποια site προσπαθούν να τραβήξουν από τα μαλλιά τον αναγνώστη για να κάνει το πολυπόθητο κλικ στο σύνδεσμο που θα του πετάξουν στα μούτρα. Όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό, στο 101% 99% των περιπτώσεων η τελική είδηση είναι μία μεγαλοπρεπέστατη βλακεία , για να μην την πουμε χειρότερα , που απλώς σε ξεγέλασε.

Clickbait : Η μεγάλη πληγή του διαδικτύου

Παρακάτω θα αναφέρουμε μερικά βασικά ώστε να μυρίζεστε αν κάποια είδηση στο Facebook είναι “μούφα”, αποτελεί προπαγάνδα, ή απλά ανήκει στην κατηγορία του clickbait . Αλλά ακόμα κι αν εσείς οι ίδιοι τα γνωρίζετε αυτά, είμαστε σίγουροι ότι όλο και κάποιο συγγενή ή φίλο έχετε, που την πατάει εύκολα . Κάνουμε λάθος;

Μπορεί το παρακάτω αρθρο να είναι μεγάλο αλλά πιστέψτε μας είναι πολύ χρήσιμο

Προσοχή στον τίτλο

Ένας τίτλος που περιέχει πολλά σημεία στίξης και βασίζεται σε “ψαρωτικές” εκφράσεις , οι οποίες είναι γραμμένες με κεφαλαία [ ΣΟΚ , ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΟ , ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ , ΔΕΙΤΕ ΠΟΙΟΣ , ΑΝΑΤΡΙΧΙΛΑ , ΦΟΒΕΡΟ ΔΕΙΤΕ ΓΙΑΤΙ , ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΔΕΝ ΤΟ ΞΕΡΟΥΝ ΑΛΛΑ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΤΟ ΕΓΡΑΨΕ , ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ΚΑΤΕΒΑΣΟΥΝ , ΤΑ ΛΕΓΑΜΕ ΕΜΕΙΣ / ΕΙΧΑΜΕ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙ /ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΚΟΥΓΑΤΕ κ.α ], είναι σχεδόν βέβαιο ότι οδηγεί σε κακής ποιότητας άρθρο και αμφιβόλου αυθεντικότητας πληροφορίες . Το νου σας λοιπόν σε αυτούς τους τίτλους

Χρησιμοποιείστε το Google

Όταν έχετε υποψίες ότι μια είδηση είναι κατασκευασμένη, ή τέλος πάντων βασίζεται σε ανακρίβειες, δοκιμάστε το εξής απλό: Αντιγράψτε τον τίτλο ή κάποια “ζουμερή” πρόταση του άρθρου και επικολλήστε τον στο Google Search, ή όποια μηχανή αναζήτησης προτιμάτε. Διασταυρώστε τις πηγές. Αν μεταξύ των πρώτων συγκαταλέγονται αξιόπιστοι οργανισμοί, τότε λογικά η είδηση είναι αυθεντική, ή τέλος πάντων, έχει κάποια σοβαρή βάση.

Αν πάλι βλέπετε στην κορυφή τα “sinomosiologosblog” και “maskrivountinalithia”, κ.α τότε καλύτερα κλείστε την καρτέλα του browser και ξεχάστε ό,τι διαβάσατε μιας και 11 στα 10 blog είναι σκουπίδια . Στην ανάγκη στείλτε το μας να το ψάξουμε

Όταν βλέπουμε μπροστά μας μια σημαντική είδηση που δεν γνωρίζουμε αν ισχύει ή όχι, είμαστε σε θέση να την ελέγξουμε μόνοι μας, το διαδίκτυο μάς δίνει αυτή τη δυνατότητα. Διαβάζουμε: «Βρέθηκε το φάρμακο του καρκίνου». Μια τέτοια είδηση είναι αδύνατον να την γνωρίζει μόνο ένας. Είναι βέβαιο ότι, αν είναι πραγματική, κάνει ήδη το γύρο του κόσμου. Με μια γρήγορη αναζήτηση στο google (βάζοντας τις κατάλληλες λέξεις-κλειδιά) είμαστε σε θέση να διαπιστώσουμε αν το φάρμακο όντως βρέθηκε, ή βρέθηκε στη φαντασία του «δημοσιογράφου».

Κρίνετε από τη γενική εικόνα

Ειλικρινά, πόσο έγκυρο μπορεί να είναι κάποιο website ή blog, το οποίο πλαισιώνει τις “σοβαρές” ειδήσεις του με διαφημίσεις περίεργων προϊόντων και υπηρεσιών , που τάχα θα αυξήσουν την σεξουαλική σας ικανότητα , θα σας κάνουν να χάσετε μπόλικα κιλά μέσα σε λίγες μόλις εβδομάδες , ή θα σας δείξουν πως να κερδίζετε $1000 την εβδομάδα ; Για να το θέσουμε όσο πιο απλά γίνεται , όπως λέει κι ο σοφός λαός , “όπου ακούς πολλά κεράσια , κράτα μικρό καλάθι”.

Μη δίνετε βήμα σε όσους δημοσιεύουν ανακρίβειες

Μπορεί να είναι το αυτονόητο, όμως πολλοί δεν το κάνουμε . Είτε πρόκειται για κάποιο διαδικτυακό μας φίλο, είτε για ένα “ειδησεογραφικό” website που ακολουθήσαμε παλαιότερα , εφόσον διαπιστώσουμε ότι πλασάρει φύκια για μεταξωτές κορδέλες , πρέπει να πάρουμε τα μέτρα μας . Ακόμα κι αν εσείς ξέρουμε περί τίνος πρόκειται και φυλάγεστε , δεν ισχύει απαραίτητα το ίδιο για τις επαφές σας στο Facebook , που μπορεί να ακολουθήσουν κάποιον , μόνο και μόνο επειδή τον ακολουθείτε κι εσείς!

Να εμπιστεύεστε όσους παραθέτουν πηγή

Όταν ένα άρθρο κάνει αναφορά σε επίσημη πηγή , μιλάμε πάντα για σοβαρές σελίδες και όχι το μπλογκ της  κυρα Τασιας , κάποια δηλαδή που μπορείτε να ελέγξετε κι εσείς οι ίδιοι προσωπικά εάν χρειαστεί, είναι πολύ πιθανότερο να περιέχει ακριβείς πληροφορίες . Το ίδιο φυσικά ισχύει , συνήθως, και εφόσον κάποιο άρθρο είναι ενυπόγραφο.

Κάθε δημοσίευμα για ένα γεγονός, οφείλει να έχει πηγή ή να είναι ενυπόγραφο από τον αρμόδιο συντάκτη. Όταν δεν βλέπουμε τίποτα από τα δύο πρέπει να μας βάζει σε υποψίες. Αν ο Πούτιν δήλωσε ότι «αγοράζω το χρέος της Ελλάδας», πρέπει να αναζητήσουμε το πού έκανε αυτή τη δήλωση. Με άλλα λόγια να βρούμε την πηγή της είδησης. Αν δεν υπάρχει, προσπερνάμε το δημοσίευμα. Αν υπάρχει, πολύ απλά επισκεπτόμαστε τον ιστότοπο, ελέγχουμε την αξιοπιστία του και επιπλέον επιβεβαιώνουμε ότι έχει αναπαραχθεί από μεγάλα MME.

Οι ειδήσεις δεν πρέπει να περιέχουν σχόλιο

Όταν ο αναγνώστης διαβάζει μια είδηση φορτωμένη με πολλούς επιθετικούς προσδιορισμούς, αυτό είναι καμπανάκι ότι κάτι δεν πάει καλά.

Ένας εντυπωσιακός τίτλος που φαίνεται ότι αποκαλύπτει κάτι πολύ εντυπωσιακό, και επιπλέον το διαβάζουμε για πρώτη φορά, πρέπει να μας κάνει επιφυλακτικούς.

Στα μεγάλα γεγονότα σπάνια υπάρχουν αποκλειστικές ειδήσεις (η είδηση είναι πια εδώ και καιρό προϊόν που πωλείται και αγοράζεται από μεγάλους οργανισμούς-πρακτορεία ειδήσεων). Ακόμα όμως και όταν υπάρχουν, την αποκλειστικότητα δεν μπορεί να έχει το blog του Θανάση. Είναι σχεδόν αδύνατο ο Θανάσης να έχει αποκλειστική δήλωση του Donald Trump

Οι μεγάλοι ενημερωτικοί οργανισμοί (εφημερίδες με μια κάποια ιστορία-μεγάλα portals) αποφεύγουν το λάθος

Καλό είναι να ενημερωνόμαστε από αυτούς. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν κάνουν, ούτε ότι δεν εξυπηρετούν, ενίοτε, σκοπιμότητες. Όμως ο ανταγωνισμός λειτουργεί με το μέρος του πολίτη. Δεν είναι δυνατόν η γερμανική Frankfurter Allgemeine Zeitung να αποκρύψει (ή να παραποιήσει) μια δήλωση πχ του Έλληνα πρωθυπουργού, όταν ξέρει ότι αυτή θα παρουσιαστεί από το BBC και από άλλα 100 ΜΜΕ. (Μπορεί όμως να την σχολιάσει όπως θέλει).

Σκουπιδοσελίδες στο Facebook και κυνηγοί του κλικ που κάποια site προσπαθούν να τραβήξουν από τα μαλλιά τον αναγνώστη για να κάνει το πολυπόθητο κλικ στο σύνδεσμο που θα του πετάξουν στα μούτρα

  • ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ !ΣΟΚ !: Με αυτόν τον όρο συνήθως εννοούν κάτι που είναι αλήθεια απίστευτο, με την κυριολεκτική σημασία του όρου. Ας πούμε κάτι που πάει κόντρα στους νόμους της φυσικής. Ή μια μπριζόλα που περπατάει.
  • ΔΕΙΤΕ ΠΟΙΟΣ ! : Αυτή η φράση είναι πασπαρτού. Στη φωτογραφία θα δεις κάτι τελείως άκυρο ή εκείνη την αγαπημένη σκιασμένη φάτσα με ένα λατινικό ερωτηματικό αντί για πρόσωπο . Αν κλικάρεις θα δεις ότι ΑΥΤΟΣ είναι κάποιος ανθυποκομπάρσος από τον πρώτο κύκλο του Κωνσταντίνου και Ελένης.
  • ΑΝΑΤΡΙΧΙΛΑ ! ΣΟΚ ! : Η ανατριχίλα συναντάται κυρίως σε θέματα θρησκευτικού περιεχομένου και κατά 95% ταιριάζει με κάποιο από αυτά που αν ο Παΐσιος είχε πει στα αλήθεια, θα είχε περάσει 4 ζωές μιλώντας και γράφοντας ταυτόχρονα. Αν δεις ολόκληρο το άρθρο, πιθανόν να ανακαλύψεις ότι ο Γέροντας είχε προφητεύσει το 23% ΦΠΑ στα τάμπλετ, άσχετα που αυτός εννοούσε τις ταμπλέτες για τα κουνούπια.
  • ΘΑ ΤΡΟΜΑΞΕΙΣ !: Η φράση αυτή χρησιμοποιείται για να βγάλει στην επιφάνεια τα αντανακλαστικά των Ελλήνων που βλέποντας το: «ΘΑ ΤΡΟΜΑΞΕΙΣ» σκέφτονται: «ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΤΡΟΜΑΞΕΙ ΡΕ»; Και μπαίνουν. Και βλέπουν μια φωτογραφία της Πάολα(ς) που είχε γίνει πρώτο θέμα στο ΚορδελιόTV τον Απρίλη του 1999.
  • ΦΟΒΕΡΟ – ΔΕΙΤΕ ΓΙΑΤΙ ! : Ακολουθείται από άκρως περιγραφική φωτογραφία και ανορθόγραφο κείμενο. Κάνοντας το κλικ βρίσκεσαι σε ένα κείμενο με 14 διαφορετικές γραμματοσειρές και χρώματα και χωρίς κανέναν ειρμό σαν μετάφραση του google translate.
  • ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΜΕ ΝΕΚΡΟΥΣ ΠΟΥ ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΥΝ : Μία από τις αγαπημένες μας κατηγορίες. Τίτλος πιο προκλητικός κι από μεθυσμένη Αγγλίδα στο Φαληράκι που σου φωνάζει να κλικάρεις για να δεις φαντάσματα-σκελετούς-ζόμπι. Ανοίγοντας την είδηση, θα δεις ότι ο ποιητής εννοούσε τη νεκρή μύγα και οτι μπούρδα τους κατεβεί . Bonus, η φωτογραφία συνήθως είναι τραβηγμένη με ΝΟΚΙΑ 3310.
  • ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΔΕΝ ΤΟ ΞΕΡΟΥΝ , ΜΟΝΟ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΤΟ ΕΓΡΑΨΕ ! : Μία εξίσου αγαπημένη κατηγορία. Συνοδεύεται με μερικές χιλιάδες θαυμαστικά και τη φωτογραφία με το ερωτηματικό που αναφέραμε παραπάνω. Μπαίνοντας μέσα βλέπεις ότι εννοεί τον Έλβις Πρίσλεϋ θεωρώντας πως έτσι κι αλλιώς ποτέ δεν πίστεψες ότι έχει πεθάνει.
  • ΦΡΙΚΗ ! : Ένας από τους τρόπους αντίστροφης ψυχολογίας που χρησιμοποιείται ευρέως. Βλέπεις «φρίκη», λες «αποκλείεται» και κλικάρεις για να τους διαψεύσεις. Μέσα στην είδηση θα δεις αίμα-λάσπη σε κοκτέιλ, θα κάνεις
    βίαιη αποβολή γαστρικού περιεχομένου (οτιδήποτε περιέχει το στομάχι, όπως φαγητό, γαστρικά υγρά, κλπ) μέσω του στόματος προς το περιβάλλον, θα κλείσεις τον υπολογιστή, αλλά αυτοί το κλικ σου θα το έχουν πάρει.
  • ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ΚΑΤΕΒΑΣΟΥΝ ! : Ίσως η πιο ελεεινή παρακίνηση που έχει υπάρξει από καταβολής γραφής. Πάντα, τα θέματα αυτά έχουν να κάνουν με πολιτική, αναπαράγουν θεωρίες συνομωσίας και περιέχουν αναφορές σε Ελωχείμ, Νεφελίμ, Νέα Τάξη Πραγμάτων και ψεκασμούς. Πολλά μικρά διαμάντια κυκλοφορούν με αυτό τον τίτλο.
  • ΤΑ ΛΕΓΑΜΕ ΕΜΕΙΣ – ΕΙΧΑΜΕ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙ – ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΚΟΥΓΑΤΕ ! : Τέλος, η αγαπημένη συνήθεια του Έλληνα, να αποδεικνύει πως ό,τι γίνεται, εκείνος το είχε προβλέψει. Στην προκειμένη περίπτωση, κι επειδή ο αρθρογράφος δε μπορεί να ισχυριστεί ότι είχε προειδοποιήσει τον πρωθυπουργό, βάζει μπροστά τη Μπέτυ, γυναίκα του πρωθυπουργού, για να μας δελεάσει να διαβάσουμε το μεγάλο μυστικό του πρωθυπουργικού ζεύγους και ότι άλλη χαζομάρα τους έρθει σε όλους τους τίτλους

Hoaxes

Αν κοιτάξει κανείς σε ένα λεξικό θα δει ότι hoax σημαίνει φάρσα, εξαπάτηση, κακόγουστο αστείο, κόλπο, μαϊμού, ξεγελώ, απομίμηση . Σαν όρος του διαδικτύου δεν διαφέρει καθόλου από τις λέξεις που προαναφέρθηκαν αφού δεν είναι τίποτε άλλο παρά φάρσες που κάνουν διάφοροι επιτήδειοι προειδοποιώντας για ιούς υπολογιστών , χακερ και ότι μπούρδα τους κατέβει .

Τώρα θα αναρωτηθείτε γιατί γράφονται . Σωστά . Δεν μπορεί κανένας να απαντήσει με βεβαιότητα τι ωθεί τους συγγραφείς τέτοιων μηνυμάτων να ξεκινήσουν μια τέτοια αλυσίδα.

Λόγοι για τους οποίους γράφονται συνήθως τα hoaxes και τα urban legends (Αστικοί Θρύλοι) 

  • Για ψυχαγωγία του συντάκτη τους που «σπάει πλάκα» με την διάδοση του μηνύματος του.
  • Για να παρενοχλήσουν κάποιο άτομο
  • Για να αποκτήσουν χρήματα συνήθως από οικονομικές «πυραμίδες».
  • Για να σταματήσουν κάποιο άλλο hoax ή urban legend.
  • Για να βλάψουν κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο ή την φήμη κάποιου οργανισμού ή εταιρείας

Η αλήθεια είναι πως συνήθως αυτοί που την πατάνε είναι οι «απλοί χρήστες» που δεν γνωρίζουν και πολλά για το διαδίκτυο ή για τους υπολογιστές γενικότερα σε αντίθεση με τους πιο προχωρημένους χρήστες . Κάτι άλλο που θα πρέπει να επισημάνουμε είναι πως τα hoaxes δεν είναι κάποια καινούργια ανακάλυψη ή «παράξενο χόμπι» κάποιον περίεργων κομπιουτεράδων, αλλά έχουν τις ρίζες τους πολύ πριν από το διαδίκτυο, όταν ακόμα κάποιες εφημερίδες προκειμένου να πουλήσουν περισσότερα φύλλα, δημοσίευαν εσκεμμένα ψευδής ειδήσεις και μάλιστα με μεγάλους τίτλους στα πρωτοσέλιδα τους με σκοπό το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος από τους εκδότες τους.

Δεν υπάρχει κάποιος κανόνας γιατί οι διαφορές από hoax σε hoax είναι τεράστιες, αλλά υπάρχουν κάποια στοιχεία που αν υπάρχουν στην ανάρτηση που διαβάζετε, θα πρέπει να σας υποψιάσουν, ότι κάτι δεν πάει καλά.

  • Αναπαραγωγή : Αν το κείμενο σας προτρέπει να το αναπαράγεται αυτό θα πρέπει να σας υποψιάσει. Τα hoaxes υπάρχουν και αναπαράγονται στο ίντερνετ με αυτό τον τρόπο. Τα Hoax μηνύματα πάντα ζητάνε αναπαραγωγή
  • Συντάκτης : Αν δεν υπάρχει συντάκτης, είναι ύποπτο. Όσο πιο μεγάλης σημασίας ισχυρισμοί υπάρχουν σε ένα κείμενο, τόσο και περισσότερο σημαντικό είναι να υπάρχει συντάκτης και να μην είναι φανταστικό πρόσωπό
  • Ημερομηνία : Αν αντί για ημερομηνία το κείμενο μας δίνει το χρόνο της ιστορίας που περιγράφει με λέξεις, όπως χθες, προχθές, την προηγούμενη βδομάδα κτλ., αυτό είναι πολύ ύποπτο.
  • Ονόματα : Αν το κείμενο που διαβάζετε, μιλάει για τη μικρή Μαρία, τον Γιωργάκη και την θεία Καλλιόπη στο χωριό αυτό θα πρέπει να σας υποψιάσει. Η θεία Καλλιόπη, ο Γιωργάκης, η μικρή Μαρία και οποιοδήποτε άλλο όνομα, δεν είναι υπαρκτά πρόσωπα. Αν μάλιστα, αυτά που περιγράφουν είναι πολύ πολύ σημαντικά αυτό να σας υποψιάσει διπλά.
  • Ορθογραφία : Αν στο κείμενο υπάρχουν πολλά ορθογραφικά λάθη είναι μια ακόμη ένδειξη
  • Μετάφραση : Αν το κείμενο είναι προϊόν αυτόματης μετάφρασης, τότε αυτό είναι μια πολύ μεγάλη ένδειξη. Όσο πιο σημαντικό μήνυμα προσπαθεί να σας περάσει, τόσο πιο πολύ θα πρέπει να σας υποψιάσει το κείμενο που προέρχεται από αυτόματη μετάφραση. Αν είναι κάποιο ιατρικό θέμα τότε ούτε να το διαβάσετε, με τις θεραπείες και την υγεία δεν παίζουμε γιατί μόνο μια λάθος λέξη είναι αρκετή να αλλάζει ολόκληρο το νόημα του κειμένου, αν βγαίνει νόημα από την αυτόματη μετάφραση
  • Φωτογραφίες : Αν το κείμενο συνοδεύεται από φωτογραφίες άσχετες με το θέμα, ή αν το θέμα της ανάρτησης, είναι η φωτογραφία/ες και αυτή/ες έχουν άθλια ανάλυση  είναι μια καλή ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά.
  • Ιστορίες : Αν αυτό που διαβάζετε είναι μια ιστορία, χωρίς κανένα στοιχείο, μην το πιστεύετε. Είναι απλά μια ιστορία.
  • Πικάντικα και πονηρά : Αν το κείμενο περιγράφει μια σεξουαλικού περιεχομένου, πικάντικη ιστορία που φυσικά δεν θα περιέχει στοιχεία, για ευνόητους λόγους, μην την πιστέψετε. Διαβάστε τη αν έχετε την περιέργεια να δείτε τι λέει, αλλά μην την πιστέψετε. 99% αυτές οι ιστορίες γράφονται για να αυξήσουν την επισκεψημότητα της σελίδας γιατί κινούν την περιέργεια των αναγνωστών.
  • Μην πιστεύετε : ότι αν κοινοποιήσετε μια φωτογραφία ή ένα κείμενο, οποιαδήποτε εταιρία θα διαθέσει ένα ποσό για κάποιο λόγο. Συνήθως αυτά τα μηνύματα αναπαράγονται στο facebook και ισχυρίζονται ότι θα δοθεί ένα ποσό σε κάποια θεραπεία ή άλλο φιλανθρωπικό σκοπό. Καμία εταιρεία ακόμα και το Facebook δεν δίνει λεφτά
  • Απίστευτοι ισχυρισμοί : Όσο πιο απίστευτοι και τρελοί ισχυρισμοί υπάρχουν σε ένα κείμενο, τόσο πιο ατράνταχτες αποδείξεις και στοιχεία θα πρέπει να το συνοδεύουν. Αν δεν υπάρχουν τότε η ανάρτηση είναι προϊόν φαντασίας του αρθρογράφου.
  • Συνομωσιολογίες : Το ίντερνετ και οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι το ιδανικό μέσο για τους συνομωσιολόγους που θέλουν να ψαρέψουν οπαδούς. Να είσαστε πολύ επιφυλακτικοί, ειδικά όταν διαβάζετε ισχυρισμούς χωρίς να υπάρχουν τρανταχτά στοιχεία.
  • Μη λειτουργικά – ενεργά λινκ : Σελίδες διαγράφονται καθημερινά από το ίντερνετ και είναι πολύ πιθανό να συναντήσετε σε αρκετές  αναρτήσεις κάποιο τέτοιο μη λειτουργικό λίνκ επειδή έχει διαγραφή η σελίδα ή από κάποιο λάθος. Όμως αν αυτό συνοδεύεται και με κάποια από τα παραπάνω ή υπάρχουν αρκετά μη ενεργά λινκ στην ανάρτηση, είναι μια ακόμη ένδειξη, ότι κάτι δεν πάει καλά.
  • Λογικά σφάλματα : Αν στο κείμενο περιέχει λογικά σφάλματα, τότε μην το πάρετε στα σοβαρά. Δεν μπορεί να μας λέει αλήθεια ένα κείμενο που μιλάει για μια ευρωπαϊκή χώρα και να περιέχει τιμές σε δολάρια Καναδά.
  • Υπερβολικοί τίτλοι ή τίτλοι που δεν έχουν σχέση με το κείμενο της ανάρτησης : Τίτλοι που περιέχουν λέξεις όπως  ΣΟΚ , ΣΟΚΑΡΙΣΤΙΚΟ , ΤΡΟΜΕΡΟ , ΦΟΒΕΡΟ , ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ , ΔΕΝ ΘΑ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΑΣ , ΣΤΑ ΑΥΤΙΑ ΣΑΣ , ΣΤΗ ΜΥΤΗ ΣΑΣ , ΘΑ ΠΑΘΕΤΕ ΠΛΑΚΑ , ΘΑ ΠΑΘΕΤΕ ΝΙΛΑ , ΘΑ ΠΑΘΕΤΕ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΠΕΡΑ ΔΩΘΕ κτλ. ή τίτλοι που μετά την ανάγνωση του άρθρου καταλαβαίνεις ότι δεν έχουν σχέση με την ανάρτηση, ή στον τίτλο υπάρχουν 25 θαυμαστικά (!!!!!!!!!!!!!), είναι εύκολο να καταλάβετε ότι μπαίνουν μόνο για να εκμεταλλευτούν την περιέργειά σας και να αυξήσουν την επισκεψημότητα της σελίδας. Αυτό με συνδυασμό κάποιων από τα παραπάνω ανεβάζει τις πιθανότητες, να είναι hoax το άρθρο.
  • Αδικαιολόγητα λάθη : Δε μιλάμε  για απλά ορθογραφικά λάθη, αλλά για τρανταχτά αδικαιολόγητα λάθη. Δεν μπορεί σε ένα άρθρο που μας εμφανίζει Π.Χ. ένα email  απάντηση από μια εταιρία, το όνομα της εταιρίας να είναι γραμμένο λάθος από την ίδια την εταιρία!
  • Έρευνες και βαριά ονόματα : Αν το άρθρο αναφέρει κάποια έρευνα/ες χωρίς την παρουσιάζει ή να υπάρχει λινκ για να τη διαβάσετε, αυτό θα πρέπει να σας προβληματίσει. Η αναφορά σε έρευνες, γίνεται για να ανεβάσει την αξιοπιστία του άρθρου και να το πιστέψετε. Το ίδιο συμβαίνει με μεγάλα και γνωστά ονόματα επιστημόνων όπως Αϊνστάιν, Τέσλα κτλ. Αν το είπε ο Αϊνστάιν τότε δεν αμφισβητείται
  • Άλλες αναρτήσεις : Αν στη σελίδα που διαβάσατε την ανάρτηση δείτε άλλα γνωστά hoaxes, αυτό είναι μια πολύ μεγάλη ένδειξη, γιατί όπως καταλαβαίνετε δεν υπάρχει έλεγχος στις αναρτήσεις της σελίδας.
  • Πόσα άρθρα ανά ώρα : Παρατηρήστε πόσα άρθρα ανεβάζουν οι διαχειριστές την ημέρα. Αν κάθε 2-3 & 5 λεπτά ανεβαίνει και νέο άρθρο καταλαβαίνετε ότι δεν υπάρχει ο παραμικρός έλεγχος. Ούτε καν, διαβάζουν αυτό που αναπαράγουν.
  • Σχόλια : Διαβάζετε πάντα τα σχόλια. Αν στα σχόλια υπάρχουν ισχυρισμοί ότι η ανάρτηση είναι ψέμα, αυτό δεν είναι καθόλου μα καθόλου καλό για την αξιοπιστία του άρθρου.
  • Όλα τα παραπάνω : Όσο περισσότερα από τα παραπάνω συναντήσετε σε μια ανάρτηση, τόσο πολλαπλασιάζονται οι πιθανότητες αυτή η ανάρτηση να είναι ένα ακόμη ψέμα ή τουλάχιστον να περιέχει μεγάλες ανακρίβειες
  • Φωτογραφία : Αν το θέμα της ανάρτησης είναι μια φωτογραφία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την αναζήτηση google για αυτή την εικόνα στο https://images.google.com/, ώστε να δείτε αν πειράχτηκε και που δημοσιεύτηκε αρχικά. Διαβάστε τα προηγούμενα άρθρα που θα βρείτε για να δείτε αν υπάρχουν αλλαγές. Εκτός από τη google ακόμη μια υπηρεσία που κάνει αναζήτηση με βάση την εικόνα είναι η http://www.tineye.com/ που υπάρχει και σε πρόσθετα για τον browser που χρησιμοποιείτε. Καλό είναι να ερευνήσετε και στις δύο υπηρεσίες γιατί μπορεί να πάρετε διαφορετικά αποτελέσματα. Ακόμη μπορεί να τη βρείτε σε πολύ καλυτερη ανάλυση.
  • Μετάφραση : Αν το κείμενο τις ανάρτησης είναι από αυτόματη μετάφραση, αναζητήστε με τις κατάλληλες αγγλικές λέξεις κλειδιά το αρχικό κείμενο και την πηγή του για να το συγκρίνετε και να δείτε αν είναι κάποια αξιόπιστη πηγή. Αν για παράδειγμα ένα άρθρο κατά των εμβολίων έχει πηγή ένα συνωμοσιολογικό blog η μια σελίδα που αναπαράγει τακτικά hoaxes, αυτό δεν είναι αξιόπιστη πηγή. Μόλις βρείτε το αρχικό ξενόγλωσσο κείμενο απομονώστε μια φράση κλειδί και ερευνήστε να δείτε την αρχική πηγή της. Πολλές φορές θα δείτε ότι η αρχική πηγή είναι μια σατιρική σελίδα.
  • Συλλογή στοιχείων : Ψάξτε και συλλέξτε στοιχεία για αυτό που σας ενδιαφέρει και το ερευνάτε, από αξιόπιστες σελίδες. Όσο περισσότερα τόσο καλύτερα. Θα αποκτήσετε μια καλή εικόνα και θα μπορέσετε να βγάλετε πιο ολοκληρωμένα συμπεράσματα. Δεν χρειάζεται να πάτε για μεταπτυχιακό, σε σύντομο χρονικό διάστημα, μπορείτε να βρείτε και να διαβάσετε όσα χρειάζονται για να μην πέσετε στην παγίδα διαφόρων εξυπνάκηδων. Με τη σημερινή τεχνολογία αυτό είναι σχετικά εύκολο.
  • Ονόματα : Αν στο άρθρο, υπάρχουν κάποια ονόματα, ψάξτε να βρείτε αν είναι υπαρκτά και αν ναι το ιστορικό τους. Δεν θα είναι λίγες οι περιπτώσεις που θα βγάλετε λαβράκι. Συνήθως αυτό συμβαίνει περισσότερο σε άρθρα που έχουν θέμα, θεραπεία/ες για ανίατες ασθένειες
  • WOT : Δείτε στη σελίδα WEB OF TRUST  αν η σελίδα που έχει το άρθρο είναι αξιόπιστη και πως την έχουν χαρακτηρίσει και σχολιάσει άλλοι χρήστες. Υπάρχει και σε πρόσθετο που σας προειδοποιεί.
  • Πολλές διαφορετικές μορφές : Αν στην έρευνά σας συναντήσετε διαφορετικές εκδόσεις του ίδιου κειμένου – άρθρου, και τη μια να μιλάει για Ιταλία και σε άλλη έκδοση να μιλάει για το Περού είναι σχεδόν σίγουρο ότι είναι hoax
  • Ημερομηνία : Εκμεταλλευτείτε τα εργαλεία αναζήτησης της google και προσαρμόστε το εύρος χρόνου της αναζήτησης. Προχωρήστε με σταθερά βήματα προς τα πίσω (6μηνο) μέχρι να βρείτε τον χρόνο της πρώτης ανάρτησης. Ίσως πέσετε σε πρωταπριλιά και πολλές φορές θα βρείτε άρθρα και ειδήσεις που μιλάνε για κάτι νέο ενώ το άρθρο κυκλοφορεί πολλά χρόνια και σε άλλη μορφή
  • Δεν υπάρχουν στοιχεία : Στην έρευνά σας μπορεί να τύχει, να μην βρείτε κανένα αποδεικτικό στοιχείο. Αυτό συμβαίνει γιατί απλά δεν υπάρχουν στοιχεία. Αυτό που ψάχνετε είναι 100% φαντασία, μια ιστορία που δεν έχει ίχνος πραγματικότητας.

Μέσα σε όλη αυτή τη «σαβούρα» που τρώμε επί καθημερινής βάσης από τις σκουπιδοσελίδες υπάρχουν και ότι έχουμε αναφέρει πιο πάνω αλλά και σκουπιδοσελιδες επίσης που με πιασιάρικους τίτλους σαν τους παραπάνω έχουν σκοπό το Like-farming . Ψέματα και φωτογραφίες που έχουν σκοπό να αποσπάσουν likes στο facebook και να σε κάνουν οπαδό σε μια σελίδα και μόλις αποκτήσουν αρκετές χιλιάδες οπαδούς, αυτές οι σελίδες προσπαθούν να ξεγελάσουν τους αναγνώστες τους για οικονομικό όφελος προωθώντας κάποιο προϊόν (συνήθως άχρηστο) ή κέρδη από διαφημίσεις (τα κέρδη από τις διαφημίσεις δεν είναι κάτι επιλήψιμο αλλά η πρακτική like-farming είναι) και πολλές από αυτές τις σελίδες αφού μαζέψουν αρκετές χιλιάδες μέλη πωλούνται σε τρίτους.

Τι είναι το Like farming στο Facebook ; Άλλη μια κρυφή και άγνωστη απάτη.

Ο καθένας έχει δικαίωμα να παραπληροφορείται, σκόπιμα ή από άγνοια. Δεν έχει δικαίωμα όμως να παραπληροφορεί τους άλλους. Το «share» (κοινοποίηση) είναι ένα εργαλείο άκρως χρηστικό και χρήσιμο, αλλά και άκρως επικίνδυνο. Θα έδινες ποτέ στο παιδί σου χαλασμένο γάλα; Θα μοιραζόσουν ποτέ μαζί του κάτι που θα μπορούσε να το παραπληροφορήσει;Στον άλλο γιατί το κάνεις;

Μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχουμε και εμείς οι ίδιοι , οι χρήστες δηλαδή του Διαδικτύου . Αν αρχίσουμε να απαξιώνουμε τα σκουπιδοblogs που φιλοξενούν αποκλειστικά κακής ποιότητας περιεχόμενο , τότε αυτά θα αρχίσουν να εξαφανίζονται, αφού πλέον δεν θα είναι κερδοφόρα. Φυσικά, κάτι τέτοιο θα χρειαστεί αρκετό χρόνο , προσπάθεια , αλλά και εκπαίδευση…ή αν προτιμάτε , παιδεία

 

Το αρθρο περιέχει κείμενα από

PCMag GRProvocateur.GrΔημήτρης ΑλικάκοςΕλληνικά hoaxes

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΣΕ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ

Mια κρυφή και άγνωστη απάτη στο Facebook

Σκουπιδοσελίδες στο Facebook και κυνηγοί του κλικ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ τον Οδηγό επιβίωσης από τις φάρσες στο ίντερνετ

Πώς μπορείτε να ξεχωρίσετε στο διαδίκτυο το αξιόπιστο δημοσίευμα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΜΟΡΦΗ ΑΠΑΤΗΣ

Οι νέες χρεώσεις στα καρτοκινητά WHAT’S UP και COSMOKAPTA

Άσε παιδί μου το tablet . Παιδιά με το τάμπλετ ανά χείρας

Bitdefender : Συμβουλές για παιδιά ασφαλή στο Διαδίκτυο

Ένα στα δύο παιδιά έχουν ψεύτικο προφίλ στο Facebook

Διαδίκτυο και παιδί : Ανησυχητικά στοιχεία έρευνας της Μονάδα Εφηβικής Υγείας

Εξάχρονα ανοίγουν λογαριασμό στο Facebook με ψευδή στοιχεία

Οι 9 πολύ επικίνδυνες εφαρμογές για παιδιά

Βγάλτε την εφαρμογή KiK από το κινητό του παιδιού σας

Ενας στους τρεις γονείς μιλάει στα παιδιά για τους κινδύνους στο Internet

Ποιοι Είμαστε

Τα τελευταία άρθρα μας πατώντας ΕΔΩ

Ακολουθηστε μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Συμμετέχετε στην ομάδα μας πατώντας ΕΔΩ

Επικοινωνία με την σελίδα μας πατώντας ΕΔΩ

Ακολουθήστε μας στο Twitter πατώντας ΕΔΩ

Συμμετοχή στην κοινότητα μας στο Google+ πατώντας ΕΔΩ

 

Με 23 Χρόνια εμπειρία στο διαδίκτυο , γνωρίζω και τα καλά και τα κακά του διαδικτύου και μανιακός με την τεχνολογία , κατασκευές ιστοσελίδων , φιλοξενια ιστοσελίδων . Πολυετή εμπειρία πάνω στην ασφάλεια του Διαδικτύου και ειδικά στα Social Media . Εργάζομαι πάνω σε Ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις , Συστήματα Πυρανίχνευσης , Συστήματα Parking , Φωτισμούς ασφαλείας , Hotel Access , Συναγερμούς . Στον ελεύθερο μου χρόνο ασχολούμαι με την μεγάλη μου αγάπη τον Προσκοπισμό . Είμαι βαθμοφόρος - στέλεχος του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων και έχω καθήκοντα Υπαρχηγού Συστήματος στο 5ο Σύστημα Προσκόπων Βέροιας ( Www.Proskopoi.Gr ) ο οποίος Προσκοπισμός είναι μια εθελοντική, πολιτική , μη κομματική, παιδαγωγική κίνηση για νέους ανθρώπους, ανοικτή σε όλους χωρίς διακρίσεις που ιδρύθηκε στην Ελλάδα το 1910 , έχοντας αυτή τη στιγμή πάνω από 25,000 ενεργά μέλη σε 350 γειτονιές σε ολόκληρη την Ελλάδα . Συστάθηκε με το Νόμο 1066/1917 και αποτελεί Ίδρυμα Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) . Έχει χαρακτήρα κοινωφελή μη κερδοσκοπικό και εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας , Έρευνας και Θρησκευμάτων . Αποστολή του Προσκοπισμού είναι να συμβάλλει στη διαπαιδαγώγηση των νέων μέσω ενός συστήματος Αξιών και να βοηθήσει στην οικοδόμηση ενός καλύτερου κόσμου, όπου οι άνθρωποι ολοκληρώνονται ως άτομα και διαδραματίζουν έναν εποικοδομητικό ρόλο στην κοινωνία .