Αρχική » Ασφάλεια στο Internet » Άρθρα Ασφαλούς Πλοήγησης » Πώς μπορείτε να ξεχωρίσετε στο διαδίκτυο το αξιόπιστο δημοσίευμα , από το φανταστικό

Πώς μπορείτε να ξεχωρίσετε στο διαδίκτυο το αξιόπιστο δημοσίευμα , από το φανταστικό

laptop

Μερικά μυστικά για το πως μπορούμε να ξεχωρίσουμε το αξιόπιστο δημοσίευμα, από το φανταστικό. Το γεγονός από τη μυθοπλασία.

Ακολουθήστε μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Συμμετέχετε στο γκρουπ μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Κριτικές στην σελίδα Ασφάλεια στο διαδίκτυο

Το φαινόμενο ότι στο ιντερνέτ μπορεί να γράψει ο καθένας ό,τι θέλει και να το παρουσιάσει ως «αξιόπιστη είδηση-πληροφορία» δεν είναι κάτι καινούριο, το ξέρουμε. Οι μέρες είναι δύσκολες και φορτισμένες. Γι’ αυτό, όσο θα περνάει ο καιρός, το φαινόμενο θα γιγαντώνεται.

Αφιέρωσα λίγο χρόνο να συντάξω μερικά «μυστικά» για το πώς ο αναγνώστης μπορεί να ξεχωρίζει το αξιόπιστο δημοσίευμα, από το φανταστικό. Το γεγονός από τη μυθοπλασία. Αφορά όχι εκείνους που από συνήθεια ή επιλογή (νοσηρή) τους αρέσει να παραπληροφορούνται (αυτοπαραμυθιάζονται), αλλά εκείνους που θέλουν να ενημερωθούν σωστά και δεν γνωρίζουν πώς.

Πολύ συνοπτικά (βιβλίο μπορεί να γράψει κανείς) :

Δυο βασικές κατηγορίες δημοσιογραφικού λόγου είναι η είδηση και το σχόλιο. Είδηση είναι η πληροφορία για ένα γεγονός («είπε «όχι» ο πρωθυπουργός στις απαιτήσεις της τρόικας…». Σχόλιο είναι η άποψη πάνω σε ένα γεγονός («Πολύ καλά έκανε ο πρωθυπουργός και είπε «όχι» στις απαιτήσεις της τρόικας…»).

– Κανόνας πρώτος

Οι ειδήσεις δεν πρέπει να περιέχουν σχόλιο. Όταν ο αναγνώστης διαβάζει μια είδηση φορτωμένη με πολλούς επιθετικούς προσδιορισμούς, αυτό είναι καμπανάκι ότι κάτι δεν πάει καλά.

– Κανόνας δεύτερος

Ένας εντυπωσιακός τίτλος που φαίνεται ότι αποκαλύπτει κάτι πολύ εντυπωσιακό, και επιπλέον το διαβάζουμε για πρώτη φορά, πρέπει να μας κάνει επιφυλακτικούς. Στα μεγάλα γεγονότα σπάνια υπάρχουν αποκλειστικές ειδήσεις (η είδηση είναι πια εδώ και καιρό προϊόν που πωλείται και αγοράζεται από μεγάλους οργανισμούς-πρακτορεία ειδήσεων). Ακόμα όμως και όταν υπάρχουν, την αποκλειστικότητα δεν μπορεί να έχει το blog του Θανάση. Είναι σχεδόν αδύνατο ο Θανάσης να έχει αποκλειστική δήλωση του Ομπάμα.

– Κανόνας τρίτος

Οι μεγάλοι ενημερωτικοί οργανισμοί (εφημερίδες με μια κάποια ιστορία-μεγάλα portals) αποφεύγουν το λάθος. Καλό είναι να ενημερωνόμαστε από αυτούς. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν κάνουν, ούτε ότι δεν εξυπηρετούν, ενίοτε, σκοπιμότητες. Όμως ο ανταγωνισμός λειτουργεί με το μέρος του πολίτη. Δεν είναι δυνατόν η γερμανική Frankfurter Allgemeine Zeitung να αποκρύψει (ή να παραποιήσει) μια δήλωση πχ του Έλληνα πρωθυπουργού, όταν ξέρει ότι αυτή θα παρουσιαστεί από το BBC και από άλλα 100 ΜΜΕ. (Μπορεί όμως να την σχολιάσει όπως θέλει).

– Κανόνας τέταρτος

Κάθε δημοσίευμα για ένα γεγονός, οφείλει να έχει πηγή ή να είναι ενυπόγραφο από τον αρμόδιο συντάκτη. Όταν δεν βλέπουμε τίποτα από τα δύο πρέπει να μας βάζει σε υποψίες. Αν ο Πούτιν δήλωσε ότι «αγοράζω το χρέος της Ελλάδας», πρέπει να αναζητήσουμε το πού έκανε αυτή τη δήλωση. Με άλλα λόγια να βρούμε την πηγή της είδησης. Αν δεν υπάρχει, προσπερνάμε το δημοσίευμα. Αν υπάρχει, πολύ απλά επισκεπτόμαστε τον ιστότοπο, ελέγχουμε την αξιοπιστία του και επιπλέον επιβεβαιώνουμε ότι έχει αναπαραχθεί από μεγάλα MME.

– Κανόνας πέμπτος

Όταν βλέπουμε μπροστά μας μια σημαντική είδηση που δεν γνωρίζουμε αν ισχύει ή όχι, είμαστε σε θέση να την ελέγξουμε μόνοι μας, το διαδίκτυο μάς δίνει αυτή τη δυνατότητα. Διαβάζουμε: «Βρέθηκε το φάρμακο του καρκίνου». Μια τέτοια είδηση είναι αδύνατον να την γνωρίζει μόνο ένας. Είναι βέβαιο ότι, αν είναι πραγματική, κάνει ήδη το γύρο του κόσμου. Με μια γρήγορη αναζήτηση στο google (βάζοντας τις κατάλληλες λέξεις-κλειδιά) είμαστε σε θέση να διαπιστώσουμε αν το φάρμακο όντως βρέθηκε, ή βρέθηκε… στη φαντασία του «δημοσιογράφου».

– Επίλογος

Ο καθένας έχει δικαίωμα να παραπληροφορείται, σκόπιμα ή από άγνοια. Δεν έχει δικαίωμα όμως να παραπληροφορεί τους άλλους. Το «share» (κοινοποίηση) είναι ένα εργαλείο άκρως χρηστικό και χρήσιμο, αλλά και άκρως επικίνδυνο. Θα έδινες ποτέ στο παιδί σου χαλασμένο γάλα; Θα μοιραζόσουν ποτέ μαζί του κάτι που θα μπορούσε να το παραπληροφορήσει;
Στον άλλο γιατί το κάνεις;

Αφιέρωσε λίγο χρόνο και ψάξε τις λέξεις (ενημέρωση) που καταναλώνεις. Μην τις καταπίνεις αμάσητες.

 

Να προσθέσουμε ότι άρθρα με κεφαλαία γράμματα, με άπειρα ορθογραφικά, με «υπέροχες » λέξεις στους τίτλους όπως ΣΟΚ, ΔΕΟΣ, ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΓΥΡΟ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ΚΑΤΕΒΑΣΟΥΝ και αλλα τέτοια νόστιμα, συνήθως πρέπει να τα κρίνουμε ως αναληθή ή απολύτως προσωπικά του συνήθως ανώνυμου συντάκτη τους. Που συνήθως παραθέτει γεγονότα χωρίς… αποδείξεις.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΣΕ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ

Mια κρυφή και άγνωστη απάτη στο Facebook

Σκουπιδοσελίδες στο Facebook και κυνηγοί του κλικ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ τον Οδηγό επιβίωσης από τις φάρσες στο ίντερνετ

Πώς μπορείτε να ξεχωρίσετε στο διαδίκτυο το αξιόπιστο δημοσίευμα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΜΟΡΦΗ ΑΠΑΤΗΣ

Οι νέες χρεώσεις στα καρτοκινητά WHAT’S UP και COSMOKAPTA

Άσε παιδί μου το tablet . Παιδιά με το τάμπλετ ανά χείρας

Bitdefender : Συμβουλές για παιδιά ασφαλή στο Διαδίκτυο

Ένα στα δύο παιδιά έχουν ψεύτικο προφίλ στο Facebook

Διαδίκτυο και παιδί : Ανησυχητικά στοιχεία έρευνας της Μονάδα Εφηβικής Υγείας

Εξάχρονα ανοίγουν λογαριασμό στο Facebook με ψευδή στοιχεία

Οι 9 πολύ επικίνδυνες εφαρμογές για παιδιά

Βγάλτε την εφαρμογή KiK από το κινητό του παιδιού σας

Ενας στους τρεις γονείς μιλάει στα παιδιά για τους κινδύνους στο Internet

Ποιοι Είμαστε

Τα τελευταία άρθρα μας πατώντας ΕΔΩ

Ακολουθηστε μας στο Facebook πατώντας ΕΔΩ

Συμμετέχετε στην ομάδα μας πατώντας ΕΔΩ

Επικοινωνία με την σελίδα μας πατώντας ΕΔΩ

Ακολουθήστε μας στο Twitter πατώντας ΕΔΩ

Συμμετοχή στην κοινότητα μας στο Google+ πατώντας ΕΔΩ

Αρθρογράφος Ευτύχιος Αστανάστας

Δείτε επίσης

Απάτη με στόχο την κλοπή λογαριασμών στο Facebook

Μέθοδος phishing έχει ως στόχο να πείσει χρήστες της πλατφόρμας να προδώσουν τα στοιχεία πρόσβασης …